Blåbär

Igår blev de äntligen en tur ut i skogen med hela familjen för att söka oss lite blåbär. Kommer inte ihåg sist vi plockade men tror nog över två år sedan. En smula större projekt nu med trebarn än då med endast ett. 
(null)     
Med Hilda i sjalen, dom stora barnen taggade och en bil parkerad inte alls långt bort så gick de riktigt bra ändå. Efter cirka en kvart så säger Lilly "nu kan vi gå ner till sjön istället" jippie tänkte jag, dom lär ju vara "nöjda" länge.... Men Hilda somnade fort och fick en liten koja att sova i. 

(null)

(null)
Hon sov så gott och snällt att vi tillslut fick väcka henne. 
Lilly och Vilhelm kämpade på och sprang fram och tillbaka mellan mig och Anders och små tuggade blåbär. Sen när tålamodet började tryta fick dom en påse med några kakor och festis. 
(null)

(null)

(null)
Lunchen intogs inne i Oves stuga då de blåste så mycket ute. Vilhelm var rätt slut då vi kom hem och han inte vilat nått på hela dagen. 
(null)
Slitna krigare men oh så nöjd mamma. Anders kommentar var "De är tur för dig att du gillar blåbär så mycket." Ja alltså jag erkänner att de är mycket roligare att plocka typ svamp, de går lite fortare att få mängd. 

(null)

(null)
Drömmen! Massa massa blåbärspaj! 
Tackar min moster Anna för att hon visat mig ett effektivt sätt att rensa blåbären. Och min kära mormor Sonja som i alla tider kämpat och plockat dessa bär för att kunna göra sjuktgod blåbärspaj till mig! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0