Allhelgona vs Halloween

Har aldrig riktigt förstått det här med halloween. Hemma när jag växte upp så "firade" vi aldrig halloween utan vi hedrade alla helgon. 

Vi åkte till min mormor och farmor och vi gick tillsammans på kyrkogården och tände ljus på farfars och "extra" morfars grav/minneslund. Sen fikade vi tillsammans och pratade gamla minnen.  I år är vi hemma i Tärnamo men mamma och pappa gick med mormor till gravarna och tände ljus för våra nära och kära. Fick en bild av mamma på farmor och farfars gravsten. Den har jag inte sett i verkligheten än sen farmor begravdes, men jag blev varm i hjärtat när jag fick se den. De är en sån enorm tröst att veta att farmor har fått komma sig till farfar och att dom får rå om varandra igen.  



Men åter då till de här med halloween.  Jag har inget emot att folk vill klä ut sig och festar lite, för vuxet folk vet ändå (förhoppningsvis)  vad den här helgen egentligen handlar om. Men alla dom små barnen som kanske inte riktigt förstår innebörden hoppas jag får förklarat för sig att utspökningen inte hör ihop med allhelgona.  Därför borde de ju väldigt enkelt att se till att fira halloween helgen före allhelgona. Eller helgen efter, bara inte samma helg. Kan tänka mig att högtiderna är svåra nog att förstå som det är för barnen. 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0